DE LÍMITS I LIMITACIONS AL SERVEI PÚBLIC AUDIOVISUAL. RIPE@2014

keiouni1000x300b

Com ja vaig anunciar fa unes setmanes, el dia 27 d’agost comença a Tokyo la RIPE@2014 Conference. A l’enllaç es pot veure el programa però el que ara m’agradaria destacar és l’arxiu que s’ha anat creant d’ençà de la primera trobada.

Tots (o quasi) els papers presentats estan penjats. És un bon arxiu per prendre el pols al que s’ha anat estudiant, analitzant i prioritzant sobre servei públic audiovisual en els darrers dotze anys, comptant aquesta de la setmana vinent.

El RIPE (Re-Visionary Interpretations of the Public Enterprise) és un congrés, una trobada bianual d’experts i professionals del sector que no vol ser multitudinària, tot el contrari, no es permet que s’hi presentin més d’entre 60-70 papers, escollits prèviament per un comitè format per especialistes. Distribuïts en 6 o 7 taules de treball (valgui com exemple el programa que es pot consultar sobre el de 2014) es deixa poc temps per a la presentació i es posa l’èmfasi en la discussió.

És un congrés una mica complex quant a la voluntat de màxima participació de la gent. No es tracta d’anar-hi a presentar el “teu” paper i esperar tres o quatre preguntes o comentaris sinó que, pel contrari, es tracta de llegir-s’ho tot prèviament, fer les presentacions destacant només el més essencial, i discutir, intercanviar experiències i fer xarxa.

Però encara més, el comitè organitzador sempre llença unes steering questions, unes preguntes que, íntimament relacionades amb el tema que dóna títol a la conferència, han de respondre tots els grups de treball i posar-ho en comú l’últim dia, davant de tothom. I discutir-ho novament.

No és un congrés per a qui pretengui presentar simplement una cosa i poc més (en alguns casos: fer turisme). Es tracta per sobre de tot de fer que, en la mida del possible, la gent s’interrelacioni i faci networking. Òbviament, hi ha els qui es coneixen de fa molt però sempre hi ha gent nova i es combina l’experiència amb els qui tot just estan començant, la perspectiva acadèmica amb el dia a dia dels professionals del sector.

Tenim ja etiqueta per a qui vulgui “socialitzar” i jo mateixa, dintre de les meves possibilitats humanes i tècniques, intentaré tuitar coses i fer-ne algun post. Hem de fer servir #RIPE2014. També són a Facebook.

De moment, només puc parlar sobre el que es presentarà al workgroup 6 i hi ha coses molt dignes de destacar. N’avanço tot just unes quantes: tres dels papers  tracten del cas de Taiwan (i en un s’afegeix Hong Kong i Tailàndia) i resulta molt interessant quan parlen de la influència que està tenint la Xina en el disseny o re-disseny del sistema mediàtic, sobretot a Hong Kong. Per a qui vulgui posar una mica les coses en context i no tirar sempre de llocs comuns, el d’Egipte tracta, entre d’altres coses, de la importància de la tecnologia a les revolucions de 2011 i 2013. I no tot el que diu és el que s’ha anat repetint com un mantra fins ara. El de Turquia parla de la minoria kurda i la rellevància de la influència externa i el satèl·lit per tal d’aconseguir petits triomfs mediàtics (i culturals). Tots tenen coses que val molt la pena llegir i, malgrat saber-ho, no deixa de sorprendre una mica que, malgrat les diferències culturals i polítiques, hi ha processos, errors i lluites que es reprodueixen arreu.

Per suposat, recomano el que amb els col·legues Luis Arboledas i Josep Àngel Guimerà hem preparat sobre el servei públic audiovisual a Espanya, com a primera aproximació que vol tenir continuïtat, més en profunditat que no pas en extensió.

Finalment, fora del que és pròpiament la part més acadèmica, hi ha un seguit d’actes i presentacions destacables. Per exemple, la rebuda que ens fa la corporació pública japonesa, NHK, dimarts 26 a la tarda i que inclou (textualment):

8K Super HD demonstration – the cutting edge in television development

Shamisen professional performance – traditional Japanese music

Tea Ceremony conducted by the NHK tea ceremony club

 

Seguiré informant.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn